Alleen voorlichting is niet genoeg om gezonder te eten. Maar wat dan wel?
4 oktober 2023
Gezondheidsbewustzijn wordt steeds belangrijker. Het lijkt dan logisch dat voorlichting, stimulatie en gezondheidslabels op verpakkingen helpen om mensen gezondere keuzes te laten maken. Maar de realiteit is niet zo simpel. Het probleem ligt niet alleen bij individuele keuzes, maar ook bij de bredere omgeving waarin we leven. En in de huidige samenleving lijkt die omgeving grotendeels ongezond te zijn, met 80 procent van het aanbod in de supermarkt dat als ongezond wordt beschouwd.
Het overgrote deel van wat we in de supermarkt vinden, niet bevorderlijk is voor onze gezondheid. Maar wat nog verontrustender is, is dat dit ook geldt voor de vele aanbiedingen die ons verleiden om meer te kopen dan we eigenlijk van plan waren. Waarom lijkt de voedingsindustrie daar zo weinig aan te doen aan het promoten van gezondere producten? En waarom worden reclamegelden vooral besteed aan wat we met een knipoog “ziekmakend rommelvoer” kunnen noemen.
Een belangrijk deel van het antwoord op deze vragen ligt in de aard van de voedingsindustrie zelf. Bedrijven hebben een winstoogmerk en willen producten verkopen die geld opleveren. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker, zout en vet zijn vaak goedkoper om te produceren en hebben een langere houdbaarheid, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor producenten. Dit leidt tot een overvloed aan ongezonde opties in de schappen van supermarkten.
Daarnaast hebben deze voedingsmiddelen vaak aantrekkelijke verpakkingen en worden ze agressief gepromoot, wat consumenten aantrekt en hen verleidt tot aankopen. Dit verklaart waarom zoveel reclamegelden worden besteed aan ongezonde producten. Het is een vicieuze cirkel waarin de voedingsindustrie en de consument elkaar in stand houden.
Maar het probleem gaat dieper dan dat. Het is niet alleen een kwestie van individuele keuzes. Onze omgeving oefent een enorme invloed uit op ons gedrag. Als de meeste opties in de supermarkt ongezond zijn en als de producten die het meest worden gepromoot ook ongezond zijn, dan wordt ongezond eten de norm. Mensen passen zich aan hun omgeving aan, en als die omgeving voornamelijk ongezonde keuzes presenteert, dan zullen mensen geneigd zijn om die keuzes te maken.
Het resultaat is dat we een samenleving creëren waarin ongezond normaal is. Dit heeft ernstige gevolgen voor de volksgezondheid, met een toename van obesitas, diabetes en andere gezondheidsproblemen als gevolg. Voorlichting, stimulatie en gezondheidslabels kunnen slechts beperkt helpen als de omgeving waarin we leven en de keuzes die ons worden voorgelegd grotendeels ongezond zijn.
Om deze negatieve spiraal te doorbreken, moeten er drastische veranderingen plaatsvinden. Het is belangrijk dat de voedingsindustrie meer verantwoordelijkheid neemt en gezondere producten promoot en produceert. Daarnaast moeten overheden regelgeving en beleid invoeren die gezonde keuzes stimuleren en ongezonde keuzes ontmoedigen. Dit kan onder andere gebeuren door belastingen op ongezonde producten, beperkingen op reclame voor deze producten en subsidies voor gezonde voeding.
Maar uiteindelijk begint het bij ons, als consumenten. We moeten kritischer zijn in onze keuzes en onze stem laten horen door bewust gezondere producten te kopen en te vragen om veranderingen in ons voedselaanbod. Alleen dan kunnen we de sociale norm verschuiven naar een gezondere richting, waarin gezond eten als normaal wordt beschouwd. Pas dan kunnen voorlichting, stimulatie en gezondheidslabels hun volledige potentieel benutten om onze gezondheid te verbeteren.
Lastig is het wel. Want het is niet altijd duidelijk wat gezond is en wat niet. Logisch dat je daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Heb jij gezondheidswensen of vervelende klachten? Bij LijfLoket nemen we de tijd om naar jouw individuele situatie te kijken en krijg jij inzicht en advies waar je écht iets aan hebt. Neem de eerste stap en boek vandaag nog een consult. Tot snel!
Bekijk onze diensten